Faq

Wat is het laatste nieuws ?

> Het antwoord op uw vragen vindt u zeer waarschijnlijk in één van onze volgende boodschappen, schrijf u zonder verwijl in op ons nieuws !


ALPHACAM : Technische vragen

Overweegt u de aankoop van een nieuwe computer, plotter, printer of ander materiaal om te gebruiken met de ALPHACAM, raadpleeg dan eerst onze lijst met noodzakelijk materiaal alvorens aan te kopen.

Voor meer info over de meest aangewezen configuratie voor uw project, consulteer onze technische support.

CABINET VISION : Technische vragen

Minimale systeemeisen Cabinet Vision

Besturingssysteem

  • Professionele versies van Microsoft®: Windows® 10
  • CABINET VISION kan geïnstalleerd en werkt onder de home edities of zelfs lagere versies. Maar dit is zeker niet aan te raden.  Door de specifieke beperkingen in deze systemen werkt CABINET VISION misschien niet volledig storingvrij. In geval van storing ligt de verantwoordelijkheid bij de klant.

Netwerk Installaties

  • CABINET VISION kan worden geïnstalleerd en functioneert onder alle Windows Server versies die nog door Microsoft® worden ondersteund, Microsoft® Terminal Services inbegrepen.
  • Het is aan te raden Gigabit Ethernet switches te gebruiken met kabels van categorie 5e/6 om de beste netwerk resultaten te bekomen.

Processor

  • Intel® Core™ i5 (Minimum) - Intel® Core™ i7 (aanbevolen)
  • AMD Ryzen™ 5 (Minimum) - AMD Ryzen™ 7 (aanbevolen)
  • 2.5 GHz of meer (Minimum) - 3.0 GHz of hoger (aanbevolen)

Geheugen

  • 8 Go RAM (Minimum) - 16 GB of meer (aanbevolen)

Grafische kaart

  • Compatible OpenGL®

+Tour: NVIDIA GeForce GTX 1060 of beter. Minimum 4 GB interne video RAM.

* Nota: wij hebben op dit ogenblik enkele problemen met de meest recente AMD video drivers.  Wij raden u af AMD kaarten te gebruiken bij aankoop van een nieuwe computer.

Monitor

  • Resolutie 1360x768 of meer

Harde schijf

  • Vrije ruimte op de harde schijf van 15 GB (minimum) bij installatie
  • (~4 GB voor EXE download en ~9 GO voor installatie)

Muis

  • Windows compatible muis met 2 of 3 knoppen, of 2 knoppen en een muiswiel (aanbevolen)

Aansluitingen

  • USB 1.1-poort of hoger voor de optionele veiligheidssleutel

Internet

  • CABINET VISION heeft toegang tot het internet nodig om de licentie te activeren. In geval van loskoppeling van het internet gedurende meer dan 90 dagen, is een internet verbinding nodig om de licentie te heractiveren.
  • Een Internet verbinding is ook vereist voor alle andere keyless versies.
  • Internet is ook aanbevolen voor snel en efficiënt technische ondersteuning.

Voor meer info of voor een aanbevolen configuratie in functie van uw project, contacteer onze technische support.

U kunt ook de nieuwste aanbevelingen van de uitgever bekijken.

COMPASS SOFTWARE : Technische vragen

Belangrijke informatie over de Compass Software sleutels

Update Beveiligingssleutel Compass

Vroeger, werd de Compass-Software geleverd met een parallel beveiligingssleutel. Nu wordt geen enkele computer nog met een dergelijke parallelle aansluiting geleverd.

Vele gebruikers schaffen zich een nieuwe PC aan en komen tot de vaststelling dat de beveiligingssleutel niet meer aan te sluiten is. Sommigen proberen dan dit probleem te omzeilen door zich extra parallel aansluiting aan te schaffen en te installeren in de nieuwe PC. Probleem hierbij is dat de meeste nieuwe computers met een 64 bits systeem zijn uitgerust en dat de sleutel hiermee niet kan functioneren…

Hieronder een samenvatting van de mogelijke problemen en de oplossing om dit probleem te verhelpen :

Parallel sleutel :

  • Werkt enkel met een aansluiting op het moederbord, onder Windows XP of Windows 7, versie 32 bits.
  • Werkt eveneens op enkele draagbare computers met een Docking Station (niet via usb)
  • Werkt niet met een USB / Parallel adapter

In het algemeen, ga er van uit dat een parallel sleutel niet werkt op een hedendaags klassiek systeem !

=> indien u niet hetzelfde beeld kan reproduceren dan u verkreeg op uw oude systeem, is het duidelijk dat uw oude parallel sleutel moet vervangen worden door een USB sleutel.

USB Sleutel :

  • De veiligheidssleutels waarvan het referentie nummer eindigt op « B » (voorb. USB11021404B) werken uitsluitend op een interface van type USB 2.0
  • De veiligheidssleutels waarvan het referentienummer eindigt met « C » (voorb. USB13111897C) werken met een interface van het type USB 2.0 of USB 3.0.

Vanaf Windows 8 of Windows Server 2012, worden de veiligheidssleutels die eindigen op « B » toch niet erkent en kunnen dus niet worden gebruikt. Dit is te wijten aan wijzigingen die door Microsoft aan sommige drivers werden doorgevoerd.

=> Indien u gebruikt maakt van een veiligheidssleutel  die eindigt op « B » en u wilt Windows 8 of Windows Server 2012 gebruiken, is een upgrade naar een sleutel van het type dat eindigt op « C » noodzakelijk. De sleutel van het type “C” » functioneert met de drivers van Windows 8.

Indien uw PC niet uitgerust is met een interface 2.0 en u gebruikte een sleutel van het type “B”, zal een upgrade van de sleutel naar type “C”  noodzakelijk zijn.

=> Indien u over een computer met Windows 8 of Windows Server 2012 beschikt of u overweegt de aanschaf hiervan, denk er dan ook aan om uw parallelle sleutel of uw USB sleutel « B » te vervangen door een sleutel USB « C ».

=> PS : het is onnodig uw sleutel te vervangen indien uw software dateert uit de pre-USB tijd …  De USB sleutels worden ondersteunt vanaf de versie 9.8.1.3.

=> NB : de sleutels type "C" worden ondersteund vanaf de versie 10.8.6.0. 

Alle nieuwe licentie bestellingen worden met een sleutel van het type « C » geleverd.

Alle inruiling is betalend.

Er loopt op dit ogenblik een financieel aantrekkelijke voorstel om uw software te updaten met de levering van een gratis sleutel. 

Voor meer info over de aanbevolen configuratie van uw project, contacteer onze technische support

Overweegt u de aankoop van een nieuwe computer, plotter, printer of ander materiaal om te gebruiken met de Compass software, raadpleeg dan eerst onze lijst met noodzakelijk materiaal alvorens aan te kopen.

Voor meer info over de meest aangewezen configuratie voor uw project, consulteer onze technische support.

Update Beveiligingssleutel Compass

Om uw veiligheidssleutel  voor de Compass Software te updaten :

  • Klik op de hyperlink die u hebt ontvangen om het downloaden te starten.
  • Eens de setup voor het upgraden van uw sleutel is uitgevoerd, dubbelklik op het uitvoerbaar bestand van de setup.
  • Bij de vraag « Update des Lizenzsteckers ? – Update the licence key ? -Mise-a-jour boite de licence » klik op « Oui » of « Yes ».
  • Kies de gewenste taal.
  • Klik op installatie.

De installatie wordt succesvol afgerond !

Een probleem met het updaten van uw sleutel ?

Bekomt u een boodschap zoals : « Boite de licence « USBXXXXXXXXC » pas trouvée !

Dan is het mogelijk dat de sleutel drivers niet geïnstalleerd zijn.

  • Ga naar : « Apparaat beheer »  (Windows)  en klik rechts op het onbekende apparaat van de beschermingssleutel van de Compass Software en kies « Stuurprogramma bijwerken ».
  • In het venster dat dan opent, klik op « Op mijn computer zoeken naar stuurprogramma ».
  • Geef de locatie van het stuurprogramma van de beschermingssleutel in de voorziene rechthoek. Vervolgens klikt u op « Volgende ».
  • De stuurprogramma's  bevinden zich in het bestand « Driver » van uw installatie CD (standaard worden deze geplaatst in de folder C:\TEMP\).
  • Beschikt u niet over een installatie CD, dan kan u deze stuurprogramma's downloaden van onze CBA website (rubriek DOWNLOAD).
  • Eens de locatie van de stuurprogramma's aangegeven, klik op « Volgende » en de installatie van het stuurprogramma zal opstarten.

Voor meer info over de aanbevolen configuratie van uw project, contacteer onze technische support

Grootformaatprinters beheren met Compass-software

Dit document is bedoeld om u te helpen bij het identificeren of oplossen van afdrukproblemen op schaal 1:1 met de Compass-software.

Houd er allereerst rekening mee dat we ten zeerste afraden om via Wi-Fi met de printer te communiceren, geef altijd de voorkeur aan een bekabelde verbinding, hetzij via USB, hetzij via Ethernet. Het is ook essentieel om de laatste aanbevelingen van de uitgever te raadplegen in termen van compatibiliteit met uw installatie (hardware, Windows, enz.)

Algemeenheden

Het is essentieel dat de printer naar behoren functioneert, onafhankelijk van Compass Software, voordat hij het afdrukken van traponderdelen kan starten.

De eerste controle die moet worden uitgevoerd, is dus heel eenvoudig het afdrukken van een "testpagina" vanuit de Windows-printer manager. Als deze testpagina niet kan worden afgedrukt, moet dit probleem worden opgelost met uw IT-afdeling. Bij de ondervonden problemen bemerkten we bijvoorbeeld :

  • Electrische voedingskabel
  • Een hardware probleem => Geeft de PC of printer een foutmelding ?
  • Printer verbinding met de computer
    • USB kabel niet aangesloten
    • Een niet aangesloten netwerk kabel => de pc heeft geen Internet verbinding 
    • Een ontoegankelijk Wi-Fi-netwerk => geef de voorkeur aan een bekabeld netwerk

Nieuwe Installatie

Bij een nieuwe installatie is het essentieel om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen om de printer op de klassieke manier onder Windows te installeren. Het moet mogelijk zijn om zonder problemen een testpagina af te drukken alvorens een configuratie in de Compass Software te overwegen.

Systeem Evolutie

Als de printer in een eerdere configuratie werkte, vraagt u zich misschien af wat er is veranderd sinds het systeem actief was

  • Update Windows
  • Update van een driver
  • Inktpatroon => Sommige printers weigeren af te drukken als slechts een van de cartridges leeg is! Geeft de printer of pc een foutmelding?
  • Verbinding
    • Update of vervanging van een router
    • Hoewel we wifi-installaties ten zeerste afraden, kan er een wijziging hebben plaatsgevonden (SSID, wachtwoord)

Opslaan van de configuratie

Als u een systeem heeft dat is uitgerust met Windows 10 Pro-versie, kunnen we de configuratie van de geïnstalleerde printers opslaan. Deze taak zal worden uitgevoerd door een CBA-technicus op het moment van installatie of op verzoek.

Herstellen van de configuratie

Als een parameterback-upoplossing werd opgezet door een CBA-technicus op het moment van installatie, is het mogelijk om deze eenvoudig te herstellen door te dubbelklikken op het pictogram op het bureaublad. Meestal ziet het er zo uit:

Grootformaatprinters beheren met Compass-software

Belangrijk : deze bewerking herstelt de instellingen van alle printers die op de computer zijn geïnstalleerd. Alle wijzigingen die zijn aangebracht na de eerste installatie kunnen daarom verloren gaan. In het geval van een significante wijziging in uw configuratie, is het beter om contact op te nemen met CBA om de laatste parameters op te slaan.

Wat te doen als een HP-plotter consequent weigert af te drukken vanuit Compass Software (foutmelding) na een Windows-update.

Afdrukken op supergroot formaat op schaal 1:1 vereist de installatie van een oude universele printerdriver, geleverd door HP. Op veel modellen werkt het gebruik van de huidige driver gewoon niet verder dan een bepaald formaat!

Helaas wordt deze driver sinds kort systematisch vervangen door een nieuwe na een Windows-update, ondanks de deactivering van automatische apparaatupdates!  Dit is een inherent probleem bij HP en Microsoft en momenteel is er helaas geen andere oplossing dan na elke update de juiste configuratie terug te zetten.  (Zie onderwerpen "De configuratie opslaan en herstellen").

Vraag ondersteuning aan voor Compass Software – TopStair

Bij CBA willen we je zo snel en efficiënt mogelijk helpen !

Om een duidelijk antwoord te krijgen, is er geen betere oplossing dan het stellen van een duidelijke vraag.

Met een « duidelijke vraag » bedoelen we een volledige vraag, waarop de technische afdeling ondubbelzinnig kan antwoorden en zonder tijd te verspillen aan het zoeken naar ontbrekende of onvolledige informatie.

Wanneer u ondersteuning vraagt, gelieve de volgende regels te volgen :

  1. Stuur uw vraag per e-mail en alleen naar support[at]cba.be.
  2. Maak voor elke vraag een aparte e-mail. Als u meerdere problemen tegenkomt, gebruik dan verschillende e-mails en vul het onderwerp van uw e-mail aan volgens het probleem.
  3. Per aanvraag en afhankelijk van het type vraag hebben wij de volgende gegevens nodig :
    1. De trap in .CS formaat.
    2. Het machineprogramma (.PRG, ...).
    3. De plaats in het programma waar het probleem zich voordoet (regelnummer).
    4. Wat er volgens jou veranderd moet worden om dit te laten werken (voeg indien mogelijk hetzelfde gecorrigeerde programma toe).
    5. Machine-informatie (.CS).
    6. Een foto van het productieresultaat.
    7. Een duidelijke uitleg van wat er mis is of aangepast moet worden.
    8. Alle aanvullende informatie om het probleem te helpen begrijpen.

Hoe exporteer ik een trap in .CS formaat?

Trap export met Compas Software

Hoe exporteer ik machine-informatie (.CS) ?

Machine exporteren met Compass Software

Hoe stuur ik een machineprogramma (.PRG,...) ?

De meest betrouwbare manier is om ons het bestand op te sturen dat op uw CNC is geladen. Om problemen met antivirussoftware te voorkomen, raden we u aan uw programma's systematisch in "zip"-formaat te comprimeren.

Als u geen toegang heeft tot de machine, kunt u het programma nog steeds uit Compass ophalen :

Programma bewerken met Compass Software

Als u met barcodes werkt kan de procedure anders zijn, afhankelijk van de configuratie. Neem contact op met CBA voor de specifieke procedure voor uw installatie.

Hoe stuur ik een trap of machine-informatie per e-mail?

Het enige wat u hoeft te doen is een nieuwe e-mail aan te maken en de "toevoegen"-knop te gebruiken om de benodigde bestanden aan uw e-mail toe te voegen.

Email bijlage toevoegen

Andere belangrijke aanbevelingen :

  • Wees waakzaam, consequent en respectvol! Verzamel onmiddellijk alle informatie wanneer het probleem zich voordoet. De trap, het programma en de foto's moeten perfect overeenkomen en moeten zijn gegenereerd met de machine-instellingen die aan de e-mail zijn toegevoegd. Informatie over meerdere problemen of op verschillende dagen kan de procedure voor probleemoplossing alleen maar vertragen...
  • Wijzig het programma nooit handmatig zonder het origineel toe te voegen.
  • Vergeet niet dat de technicus die u zal helpen niet aanwezig is en het probleem niet op dezelfde manier als u heeft kunnen vaststellen.

Neem bij twijfel contact op met onze technische ondersteuning.

Bedankt voor uw begrip en veel succes met uw werk.

Het CBA team.

Update van Compass Software - TopStair veveiligingssleutel en software

Als gevolg van uw onderschrijving van een Compass Software onderhouds- en dienstencontract zenden wij u in bijlage de meest recente sleutel- en software update.

Gelieve voor de installatie onderstaande tekst te lezen :

De update moet in de volgende volgorde plaatsvinden :

  1. Update van uw licentiesleutel
  2. Update van uw software
  3. Installatie van eventuele patches
  1. Voor het updaten van uw licentiesleutel :

U vindt de laatste informatie inzake de Compass software compatibiliteit in onze rubriek FAQ op onze website. Wij raden u aan hiervan kennis te nemen voor elke interventie. Voer de update niet toe als uw materiaal niet compatibel is.

Sinds januari 2019 is een upgrade van de licentiesleutel niet meer mogelijk via Windows XP !

Verkeert u dit voornoemd geval, dan kan u de sleutel updaten op een andere computer met een hoger besturingssysteem :

  • Voor de sleutels type B, bijvoorbeeld  USB 12345678B : Windows 7
  • Voor de sleutels type C, bijvoorbeeld USB 12345678C : Windows 7, Windows8, Windows 10 en Windows 11

Het is hierbij niet nodig dat de Compass Software ook effectief op deze PC geïnstalleerd is.

Na onderstaand bestand te hebben gedownload, gelieve te dubbel klikken op het bestand en volg de opgegeven instructies tot het update proces is beëindigd.

Betreft het een netwerk sleutel, dan moet u de licentiesleutel herlezen. Volg dan volgende instructies :

  • Sluit de software af op alle netwerk posten
  • Open de configuratie software op de PC waar de sleutel is geplaatst.
  • Kies « Gereedschap » en vervolgens « Reorganisatie licentie informatie »
  • Daarna kunnen alle gebruikers de software op hun post opstarten via het netwerk

Opgelet, het update bestand wordt automatisch gewist van de Compass server op de zondag volgend op het downloaden en kan daarna niet meer worden gedownload.

  1. Voor het updaten van uw software :

Het is noodzakelijk om uw licentiesleutel te updaten voordat u doorgaat met de software-update !

Klik op de onderstaande link of kopieer deze naar de adresbalk van uw browser, Chrome, Edge of Firefox. Zodra het bestand is gedownload, voert u het uit door te dubbelklikken.

  1. Installatie van eventuele patches

Tussen twee software releases is het mogelijk dat er een of meer last-minute patches beschikbaar komen. Om over deze nieuwste correcties te beschikken, raden we u aan de nieuwste patches te installeren aan de hand van de volgende instructies:

  • Sluit uw Compass software af
  • Download de patch via onderstaande link in een folder naar keuze
  • Dubbelklik op het gedownloade bestand

Lees het volgende document voor meer informatie over het proces van het installeren en verwijderen van een patch :

https://filestation.compass-software.de/FileManagement/PatchDownload?PatchFileName=Patches_ENG.pdf

BELANGRIJK BERICHT

Uw upgrades, zoals trouwens veel meer nuttige informatie, zijn steeds beschikbaar via onze download pagina.

Het is belangrijk om u in te schrijven om regelmatig onze informatie te ontvangen. Indien u nog niet ingeschreven bent, doe dit dan eerst, schrijf u in en vervolledig uw profiel.

Voor alle vragen over installaties, veel voorkomende fouten, compatibiliteit, enz. raadpleeg onze FAQ pagina of onze technische dienst op support@cba.be

Wij staan tot uw dienst voor alle verdere informatie.

Veel werkplezier !

BELANGRIJK :  Einde ondersteuning van Windows XP voor de beveiliging sleutels van de Compass Software

Sinds 2019, kunnen de upgrades niet langer worden geïnstalleerd door het Windows XP besturingssysteem. Verkeert u in dit geval, voer dan de update uit op een PC met een moderner besturingssysteem.

  • Voor de sleutels type B, bijvoorbeeld USB12345678B: Windows 7
  • Voor de sleutels type C, bijvoorbeeld USB23456789C: Windows 7, Windows 8 of Windows 10.

Het is uiteraard ook verplicht de trappensoftware op die PC te hebben geïnstalleerd.

Na het bestand USBxxxxxxB_xxxx.exe gedownload te hebben, start het op met een dubbelklik en volg de instructies tot de upgrade uitgevoerd is. Ingeval het een netwerk licentie betreft, is het nodig de sleutel terug in te lezen.

Ga als volgt te werk:

- Sluit alle open sessies van de software af op het netwerk.

- Open CsAdmin.exe op de PC waarop de sleutel is aangesloten

- Selecteer  "Tools" dan " Licentie info updaten"

- Vanaf nu kunnen alle gebruikers opnieuw met de software werken.

Opgelet:

Na het downloaden van het bestand USBxxxxxxB_xxxx.exe  zal dit bestand automatisch worden verwijderd de volgende zondag. U kunt het dan niet meer downloaden.

 
VORTEK Spaces : Technische vragen

Minimale systeemeisen voor Vortek Spaces

Software

  • Windows 8.1/10
  • Cabinet Vision 9.0 +
  • Sketchup gratis of pro

Materiaal

  • Aanbevolen : grafische kaart met 2GB RAM toegewezen of meer (o.a. Nvidia of ATI (AMD))
  • Minimum : geïntegreerde grafische kaart (o.a. Intel HD Graphics 5000 of beter...)

U vindt de minimale eisen voor Vortek Space in de Windows Store.

Download Vortek Spaces sur Windows Store

 

Voor meer info voor de aanbevolen configuratie voor uw project, contacteer onze technische support.

 

 

 

Software oplossingen voor de schrijnwerkers

Ons gamma software is even breed als verschillend. Dit zal u toelaten het best aangepaste product te vinden, zowel op het gebied van het dagelijkse beheer van uw onderneming, uw personeel als voor de productie van uw trappen en meubelen en het aansturen van uw CNC machines..

Meestal zijn onze oplosingen geïntegreerd of aan elkaar verbonden om uw dagelijkse werk te vergemakkelijken en veiliger te maken.

 

Beheers-oplossingen voor de schrijnwerkerij

Met de door CBA voorgestelde beheers oplossingen kan u uw onderneming efficiënter beheren, zowel de commerciële zijde, alsook het beheer van uw medewerkers, uw contracten en van uw productie. Van offerte tot betaling van uw facturen, over bestellingen, facturatie, tijdsregistratie en analyses, al deze aspecten kunnen met de CBA beheers oplossingen efficiënt geregeld worden.

Lees meer

Aanvullende oplossingen voor uw bedrijf

In aanvulling op de gespecialiseerde oplossingen biedt CBA de mogelijkheid om al uw gegevens in de Cloud veilig te stellen.  Heeft u zich al eens gerealiseerd wat de enorme impact zou zijn bij het verlies van al uw commerciële gegevens?  Dankzij Eurobackup bent u veilig voor dit doemscenario door een automatische back-up.  Neem geen risico, beveilig uw bedrijfsgegevens.

Lees meer